Kennisblog (VO): hoe geef je een docent loopbaanperspectief zonder hun expertise uit de klas te halen?
16 september 2025
Hoe geef je een docent loopbaanperspectief zonder hun expertise uit de klas te halen?
Het is een vraag waar veel scholen mee worstelen. In de praktijk blijkt dat de doorgroei van leraren tussen de functies LB, LC en LD vaak plaatsvindt op basis van criteria die vooral te maken hebben met de organisatie van het onderwijs. Docenten die meer gaan verdienen, gaan ook andere dingen doen. Het gevolg: waardevolle onderwijskundige expertise verdwijnt uit de klas, terwijl juist dáár de impact gevraagd wordt.
Kort gezegd, een “promotie” in salaris wordt veelal gezocht in bijdragen aan onderwijsontwikkeling, het leiden van projecten of het ontwikkelen van een eigen specialisme bij LC-functies en in het uitvoeren of aansturen van onderzoek bij LD-functies. Vakmanschap in de klas (be)loont dus niet. Scholen moeten dat doen dat omdat op deze elementen die criteria van de beloning zijn gebaseerd (FUWA Voortgezet Onderwijs). Maar zijn dit eigenlijk wel de meest wenselijke criteria? Voor veel scholen is het antwoord ‘nee’. Zij willen hun beste docenten juist voor de klas houden en niet belasten met taakuren die hen weghalen van het primaire proces.
Hoe kom je dan wél tot passende criteria en een rechtvaardige beloning? Het goede nieuws is: het kán. Het is mogelijk om loopbaanperspectief te bieden aan docenten zónder hun onderwijskundige waarde uit de klas te halen. Hoe dat eruit kan zien, laat ik graag zien op mijn website. Daar vind je voorbeelden van functiedifferentiatie en beloningsstructuren die recht doen aan vakmanschap in de klas en bijdragen aan de ontwikkeling van de schoolorganisatie.
Bekijk hier de voorbeeldfuncties.
