Kennisblog (PO): de locatiecoördinator, een slimme functie in tijden van een schoolleiderstekort

16 september 2025

De schoolcoördinator: een slimme functie in tijden van schoolleiderstekort

Het tekort aan schoolleiders in het primair onderwijs is nijpend. Volgens recente cijfers van het Arbeidsmarktplatform PO gaat het inmiddels om bijna 10% van de benodigde formatie. Sommige scholen slagen er niet meer in om een vaste schoolleider te vinden. Hoe houd je als schoolorganisatie het onderwijs bestuurbaar als er geen directeur beschikbaar is?

Een aantal schoolorganisaties kiest voor een vernieuwende aanpak. Ze voeren de functie van schoolcoördinator in. Een functie met leidinggevende taken, maar anders georganiseerd dan het traditionele model met één directeur per school.

"Gedeeld" leiderschap

In het klassieke model wordt een school geleid door één directeur. Als een directeur vertrekt of ziek wordt, is er vaak geen direct beschikbare vervanger. Het werk komt dan terecht bij het team of wordt tijdelijk overgenomen door bestuur of bovenschools management.

Om die kwetsbaarheid te verkleinen, besloot een schoolorganisatie tot een andere indeling van het leiderschap. In plaats van op elke school een aparte directeur te benoemen, zijn er nu meerscholendirecteuren die de eindverantwoordelijkheid dragen voor meerdere scholen. Zij worden op elke locatie ondersteund door een schoolcoördinator. Dit is een aankomend directeur in een OOP-functie.

Verdeling taken meerscholendirecteur en schoolcoordinator

De schoolcoördinator is dagelijks aanwezig op school en stuurt het team aan. De coördinator vervult de rol die voorheen bij de directeur lag: aanspreekpunt voor collega’s, ouders en externen, het voeren van gesprekken, coördineren van het onderwijs en het bewaken van de dagelijkse gang van zaken.

De meerscholendirecteur behoudt de eindverantwoordelijkheid voor de school en is betrokken bij strategische keuzes, personeelsbeleid en kwaliteitszorg. Deze constructie maakt het mogelijk om scholen te leiden vanuit een gedeeld leiderschap. Tegelijkertijd ontstaat er een nieuwe loopbaanfunctie binnen het primair onderwijs.

De schoolcoördinator als functie

De schoolcoördinator is geen tijdelijke rol of aanvullende taak, maar een formele functie binnen de schoolorganisatie. De functie is beschreven, gewaardeerd en opgenomen in het functieboek. De functie wordt gewaardeerd op schaal 11 niveau of bij een complexe leidinggevende opdracht of een groot team in schaal 12.

Het gaat dus om een herkenbare leidinggevende functie met structurele verantwoordelijkheden. De coördinator maakt deel uit van het managementteam en ontvangt begeleiding van de meerscholendirecteur.

Deze functie biedt een volwaardig loopbaanperspectief voor leraren met leiderschapsambities. Het maakt de stap naar schoolleiderschap kleiner en veiliger. Tegelijkertijd ontstaat er rust en continuïteit op schoolniveau. Ook bij ziekte of vertrek van een directeur is er iemand aanwezig die de dagelijkse leiding op zich neemt.

Doorgroei en begeleiding

In veel gevallen is de functie van schoolcoördinator gekoppeld aan een ontwikkeltraject. Dat traject duurt gemiddeld twee tot vijf jaar en biedt volop ruimte voor leren en groei. De coördinator krijgt ondersteuning via coaching, intervisie, scholing en een buddy-traject met een ervaren directeur.

Na verloop van tijd kan de coördinator doorstromen naar een schoolleidersfunctie of meerscholendirecteurschap. Maar dat hoeft niet. Sommige coördinatoren kiezen er bewust voor om langere tijd op schoolniveau te blijven werken. De functie is daarmee geen tussenstation, maar een zelfstandige functie met waarde voor de organisatie.

Belangrijk onderdeel van deze aanpak is dat terugkeren naar het leraarschap altijd mogelijk blijft. Dat verlaagt de drempel om de stap te zetten. Het maakt het aantrekkelijker voor leraren om zich te oriënteren op leiderschap, zonder dat het voelt als een sprong in het diepe.

Wat vraagt het van de organisatie?

Het invoeren van de functie van schoolcoördinator vraagt om duidelijke keuzes. Allereerst moet de functie worden beschreven en gewogen. De verantwoordelijkheden moeten helder zijn: wie is aanspreekpunt voor wie? wie voert de functioneringsgesprekken? wie bewaakt de onderwijskwaliteit?

Daarnaast moet er voldoende tijd en ruimte zijn voor begeleiding. Een meerscholendirecteur moet de coördinatoren kunnen coachen en ondersteunen. Dat vraagt ook iets van het bestuurskantoor: begeleiding, professionalisering en heldere communicatie over de structuur.

Het team op school moet meegenomen worden in deze verandering. Een coördinator uit het team krijgt een nieuwe positie. Dat verandert de verhoudingen. Transparantie, vertrouwen en gezamenlijke afspraken zijn essentieel voor een goede start.

Wat levert het op?

De ervaringen met deze aanpak zijn positief. Scholen waar gewerkt wordt met schoolcoördinatoren ervaren meer rust, minder afhankelijkheid van één persoon en sterkere teams. Leidinggeven wordt gezien als iets dat je kunt leren. Het is niet langer een functie voor ‘natuurlijke leiders’, maar een loopbaanstap die bereikbaar is voor iedereen met ambitie en talent. Tegelijkertijd blijft de eindverantwoordelijkheid directeur als (geregistreerd schoolleider). PS: op mijn website vind je een voorbeeld van een schoolleider als rol van een leraar. Deze bedoeld voor schoolleiders die dit combineren met enkele uren of dagen lesgeven. 

Home Blogs Kennisblog (PO): de locatiecoördinator, een slimme functie in tijden van een schoolleiderstekort