Kennisblogs
Bekijk hier alle blogs
Lees verder Kennisblog (VO): de verzuimcoördinator met begeleidingstaken
1 december 2025
De rol van verzuimmedewerker verschuift binnen veel scholen van het registreren van verzuim naar eerstelijns begeleiding, waarbij zij actief meedenken, doorvragen en het gedrag van leerlingen positief beïnvloeden. Omdat deze taken verder gaan dan administratie is het verstandig dat scholen opnieuw kijken of de functie en beloning nog passen bij het werk dat zij in de praktijk doen.
Lees verder
Lees verder Kennisblog (PO): de onderwijsassistent of leraarondersteuner zelfstandig voor de klas
17 november 2025
In deze blog staan we stil bij een actueel onderwerp in het onderwijs: mag een onderwijsassistent of leraarondersteuner zelfstandig een klas overnemen? Het korte antwoord is: nee, niet volledig zelfstandig. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de bevoegd leraar. Maar waar ligt de ruimte dan wel? Dat leg ik je hier uit.
Lees verder
Lees verder Kennisblog (PO/VO/MBO): waarom het verstandig is om werk te maken van strategisch personeelsbeleid
20 oktober 2025
Strategisch personeelsbeleid is de sleutel tot het behouden en aantrekken van goede medewerkers. Met de vermoedelijke invoering van het wetsvoorstel hierover in 20256 verdwijnt in het basis- en voorgezet onderwijs de vrijblijvendheid rondom dit thema. Maar zelfs zonder deze verplichting is het verstandig is om nu al stappen te zetten. Maar welke?
Lees verder
Lees verder Kennisblog (PO): de intern begeleider als kwaliteitscoördinator, positionering en inschaling
16 september 2025
De intern begeleider als kwaliteitscoördinator: positionering en inschaling. Er is een (handige) nieuwe beroepsstandaard die antwoorden biedt, maar ook nieuwe vragen oproept. Meestal is de interne begeleiding een taak voor een leraar die dit enkele uren per week "ernaast" doet, terwijl het soms ook een functie op meer- en bovenschools niveau betreft. De vraag is: wat is verstandig?
Lees verder
Lees verder Kennisblog (PO/VO/MBO): hoe selecteer als onderwijsinstelling je de juiste kandidaat in het AI-tijdperk?
16 september 2025
AI maakt solliciteren gemakkelijker, maar het selecteren van de juiste kandidaat wordt hierdoor juist complexer. Hoe zorg je als werkgever dan toch voor de beste match tussen kandidaat en functie?
Lees verder
Lees verder Kennisblog (PO/VO/MBO): wanneer en hoe betrek je de medezeggenschap bij het functiehuis?
16 september 2025
De rol van de medezeggenschap bij de update van het functiehuis leidt tot dikwijls vragen. Wanneer en hoe betrek je de P(G)MR/ OR. (Vroege) betrokkenheid van de medezeggenschap en transparante communicatie zorgen voor draagvlak.
Lees verder
Lees verder Kennisblog (PO/VO/MBO): hoe zit het met jouw beloning?
16 september 2025
Hoe zit het met jouw beloning? Een wat ongemakkelijke vraag, want daarvoor werk je toch niet in het onderwijs. Toch wil ik hem stellen, want hoewel geld (voor de meesten) geen reden is te kiezen voor een bepaalde loopbaan, kan het wel een hinderlijk steentje in de schoen worden dat je ongemerkt belemmert in je werkplezier.
Lees verder
Lees verder Kennisblog (PO): de locatiecoördinator, een slimme functie in tijden van een schoolleiderstekort
16 september 2025
Het tekort aan schoolleiders in het primair onderwijs groeit, wat vraagt om innovatieve oplossingen. Bijvoorbeeld de functie van schoolcoördinator: een leidinggevende rol op schoolniveau, in combinatie met een meerscholendirecteur die, het woord zegt het al, verantwoordelijk is voor meerdere scholen.
Lees verder
Lees verder Kennisblog (VO): hoe geef je een docent loopbaanperspectief zonder hun expertise uit de klas te halen?
16 september 2025
Hoe biedt je docenten een loopbaanperspectief zonder hen uit de klas te trekken. Hanteer je de functiewaardering strikt, dan verdwijnt waardevolle expertise uit het primaire proces. In dit artikel laat ik zien hoe scholen doorgroei kunnen baseren op vakmanschap in de klas.
Lees verder