Kennisblog (PO): de intern begeleider als kwaliteitscoördinator, positionering en inschaling
16 september 2025
De intern begeleider als kwaliteitscoördinator: positionering en inschaling
In mijn adviespraktijk krijg ik regelmatig vragen over de positie van de intern begeleider in het basisonderwijs. Er is een (handige) nieuwe beroepsstandaard die antwoorden biedt, maar ook nieuwe vragen oproept. Soms is de interne begeleiding een taak voor een leraar die dit enkele uren per week doet, terwijl het in andere gevallen een volwaardige functie op bovenschools niveau betreft. De vraag is: wat is de beste variant? En welke salarisschaal is passend?
Vroeger en nu
De rol van de intern begeleider verandert. Voorheen waren het vaak leraren die specialistische administratieve taken uitvoerden en zich richtten op het coachen van collega’s of het voeren van begeleidingsgesprekken met leerlingen. Tegenwoordig omvat de rol een breed palet aan taken. De nieuwe beroepsstandaard biedt overzicht en introduceert een nieuwe functienaam: kwaliteitscoördinator. Deze is verantwoordelijk voor het versterken van de onderwijskwaliteit en de onderwijscyclus. De kwaliteitscoördinator werkt nauw samen met de schooldirecteur en is actief in uiteenlopende rollen, zoals leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur. Het is aan de school of het bestuur om de juiste rol te kiezen en deze toe te wijzen.
Salarisschaal en positionering
Wat betreft de salarisschaal worden intern begeleiders op grond van de beroepsstandaard ingeschaald in schaal 10, 11 of 12. Dit hangt af van hun verantwoordelijkheden, kennis en ervaring. In de praktijk kom ik vooral intern begeleiders tegen in schaal 11. Dit komt overeen met de LC-schaal in de cao Primair Onderwijs. Deze intern begeleiders zijn vaak ervaren docenten die goed in staat zijn om collega’s te coachen, de hoed en de rand van het Passend Onderwijs kennen en de ondersteuning aan leerlingen kunnen organiseren. Soms hebben zij zich ook verder gespecialiseerd op hbo-masterniveau, bijvoorbeeld met een master Educational Needs of de opleiding tot zorgcoördinator.
De indeling in schaal 10 geldt meestal voor startende intern begeleiders of voor docenten die zich nog niet sterk hebben gespecialiseerd in interne begeleiding. Schaal 12 komt voor bij grotere stichtingen, waar de intern begeleider verantwoordelijk is voor meerdere scholen en andere intern begeleiders. Binnen een groot bestuur gaat het vaak om één of twee collega’s.
OP of OOP?
De vraag of de intern begeleider moet worden ingeschaald als onderwijspersoneel (OP) of onderwijsondersteunend personeel (OOP) is vaak een punt van discussie. Wanneer de intern begeleider onder het OP valt, is deze bevoegd als leraar en staat doorgaans ook voor de klas. De interne begeleiding is dan een taak "ernaast". Aan de andere kant, als de intern begeleider als OOP wordt ingeschaald, kan meer nadruk gelegd op beleidsmatige en organisatorische taken. Een indeling in het OOP biedt de mogelijkheid om ook niet-bevoegde leraren de interne begeleiding te laten uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een achtergrond in de sociaal-pedagogische hulpverlening of coaching. Deze flexibiliteit kan handig zijn voor scholen die specifieke expertise nodig hebben die niet per se onderwijskundig is.
Een hybride benadering kan ook overwogen worden, waarbij de intern begeleider in het functiehuis zowel als OP (in de rol van bevoegd leraar) als OOP (in een zelfstandige functie) kan worden ingedeeld, afhankelijk van de behoeften van de school en de specifieke talenten van de persoon.
Tot slot
Wat betreft de positionering en inschaling van de kwaliteitscoördinator zijn er dus diverse mogelijkheden. Afhankelijk van de grootte van de school of stichting kunnen de verantwoordelijkheden variëren, wat invloed heeft op de bijbehorende salarisschaal. Het is daarom raadzaam voor scholen om de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de intern begeleider in kaart te brengen en af te stemmen op de behoeften van de school op de langere termijn. Dit zorgt voor een passende positionering en een eerlijke beloning.
De meeste intern begeleiders worden ingeschaald in schaal 11. Op onze website vind je een korte voorbeeldbeschrijving van de intern begeleider op dit niveau, evenals een meer uitgebreide. Deze is op hoofdlijnen opgesteld en in lijn met het nieuwe beroepscompetentieprofiel.
Heb je vragen over de functie, positionering of inschaling van de intern begeleider? Neem gerust contact met me op. Ik denk graag met je mee.
